Migri kehittää palvelupisteissä asiointia
Maahanmuuttovirasto parantaa
asiakaspalveluaan. Kesän aikana Maahanmuuttovirasto avaa
palvelupisteisiin tuhansia uusia varattavia aikoja, ja lisää asiakkaiden
neuvontaa. Virasto selvittää palvelupisteiden ajanvarausjärjestelmän
uudistamista.
Maahanmuuttoviraston palvelupisteiden ajanvaraus on ruuhkautunut. Keskimääräinen odotusaika palvelupisteeseen on tällä hetkellä kolme kuukautta. Kesälle on kuitenkin luvassa lisää aikoja. Lyhyen aikavälin tavoite on, että kesän lopussa asiakas saa varattua ajan kuukauden sisällä. Lisäksi tavoite on varmistaa, että vuoronumerolla voi asioida kiireellisissä asioissa sujuvasti samana päivänä.
- Tavoitteemme on, että asiakaspalvelu on kaikissa kanavissa sujuvaa ja laadukasta, vaikka hakemusmäärä kasvaisi entisestään, kertoo asiakkuusjohtaja Harriet Mallenius.
Oleskelulupaa,
EU-rekisteröintiä ja kansalaisuutta hakiessa asiakkaan täytyy
tunnistautua, eli todistaa henkilöllisyytensä. Ensimmäistä oleskelulupaa
haetaan yleensä ulkomailta käsin, mutta Suomessa esimerkiksi jatkolupaa
tai kansalaisuutta hakevat asiakkaat tunnistautuvat
Maahanmuuttoviraston palvelupisteessä. Palvelupisteissä palvellaan noin 8
000 asiakasta kuukaudessa.